Krakowskie Klimaty Bluesowe

Krakowskie Klimaty Bluesowe powstały dzięki wytężonej pracy firmy Mediapixel. Wydawcy deklarują, że nawet nie spodziewali się, iż pod Wawelem jest tylu zafascynowanych bluesem muzyków.

Krążek zaczyna, a jakże, zagrany na harmonijce sławny hejnał, który wciąż transmituje Program 1 Polskiego Radia.

Później od razu najmocniejsze uderzenie, czyli wymyślonych Piotra Grząślewicza i Łukasza Wiśniewskiego Krakó Street Band. Popularny Wiśnia, mimo iż z dyplomem inżyniera w kieszeni, powiedział nam kiedyś, że udowodni iż da radę wyżyć z muzyki i jak widać i słychać – nie ustaje w staraniach by jego plan się ziszczał. Koncertowa rejestracja oldschoolowego „You Don't Know My Mind” tylko to potwierdza.

O Gruff! Napisaliśmy już dużo dobrego. Krążek „Krakowskie Klimaty Bluesowe” przynosi zapis „Preaching Blues” Roberta Johnsona. I mimo dość surowej formuły, to fantastyczny, żywy kawałek bluesa najwyższej jakości.

Próbująca od kilku lat swoich sił na krakowskich scenach Natalia Kwiatkowska postanowiła sięgnąć także po formułę akustyczną. W duecie z Robertem Kapkowskim tworzą The Missing Part. Solidna gitara, z elementami slide i folku stanowi mocną osnowę projektu.

Space Sloth to nowe twarze w świecie blues rocka. Przy nagraniu „Crawling King Snake” Pawła Strusa, Mateusza Stanuszka i Antka Witkowskiego wsparli Grząski z Adamem Partyką i to chyba dobrze posłużyło, zwłaszcza początkującemu wokaliście formacji.

Autorski song „Howlin'” L'Orange Electrique to następny ważny punkt krążka. Niemal hard rockowy numer, przypominający stary Cactus i setki inncyh zespołów z przełomu lat 60. i 70. z przesterowaną harmonijką i frenetycznym wokalistą wreszcie można usłyszeć z płyty.

 

Bardziej w kierunku folku zmierza piosenka „Looking for a Friend” zaśpiewana przez Ninę Sawicką z gitarzystami kryjącymi się pod szyldem Easy Money. Tyle, że to folk w klimacie anglosaskim, zbliżony do tematyki krążka, nie swojska R.U.T.A.

Klimaty z przełomu XIX i XX wieku, także z Ameryki Północnej podobno w pobliżu bramy Floriańskiej prezentuje jegomość ukrywający się pod szyldem Willy Blake. Dobrze, że autorzy kompilacji dostrzegli i takie przejawy krakowskiego bluesowego spleenu.

Kolejną śpiewającą damą na krążku jest Eva Novel. Kraków Street Band gra tu standard „Moanin'” a oprócz perfekcyjnej interpretacji wokalnej, mamy znakomity aranż i poruszającą partię trąbki zagraną przez Zbigniewa Szwajdycha.

Klasycznym przedstawicielem kierunku zwanego dziś americana jest polsko-holenderska formacja The Silver Owls. W studiu zarejestrowali jeden z największych hitów country „Ghost Riders” Stana Jonesa. Mamy harmonijkę, akordeon, skrzypce i atmosferę nieskrępowanego muzykowania, jakby żywcem wyjętą z jakiegoś saloonu czy juke jointu.

 

Bardzo ciekawie w tym zestawie brzmi także odwołująca się do folku piosenka Cheap Tobacco. Zespół znakomicie buduje klimat tej niemal epickiej opowieści. A wszystko za sprawą zaproszenia do tego nagrania sekcji dętej z Tomaszem Drabikiem na saksofonie i wspomnianym już Szwajdychem na trąbce. No i wreszcie ktoś tu w starej polskiej stolicy śpiewa po polsku. Mikołaj Spendel gra też romantyczne solo na gitarze basowej. Gdyby jeszcze w studiu popracowano nad nagraniem wokalu, powstałaby piosenka, jakiej mógłby pozazdrościć i Robert Janson.

Z genialnej płyty Michała Augustyniaka „Tribute to Georgie Buck” pochodzi standard „Pallet On Your Floor”. Surowe, acz wsparte akordeonem brzmienie, idealnie oddaje ducha amerykańskiego muzykowania sprzed II wojny światowej. I jakoś dziwnie to akurat do Krakowa idealnie pasuje.

 

Bardzo ciekawą propozycję ma dla słuchaczy formacja Levi. Od razu zwraca na siebie uwagę Katarzyna Miernik – wokalistka grupy. Co ciekawe, to ona napisała stylowy tekst i zaproponowała harmonię. Osadzona w bluesie piosenka ma w sobie elementu jazzujące i lekki klimat gospel. A jak została zagrana i nagrana. Właściwie to niemal akustyczne brzmienie, z Bartoszem Łuczyńskim na harmonijce. Aż dziw bierze, dlaczego taka perełka została ukryta pod numerem 13. „FeMiNi Blues” to prawdziwe odkrycie tej płyty.

 

Łukasz Pietrzak, harmonijkarz znany z The Silver Owls gra także z Little They Know. Na folkowy klimat składa się też gitara akustyczna Grzegorza Kosowskiego i śpiewająca po polsku Magdalena Stawiarz. I właśnie ta dwójka stworzyła piosenkę „Ślady” zaśpiewaną w dość niecodzienny sposób przez wokalistkę.

 

Na krążku raz jeszcze pojawia się Willy Blake, tym razem w towarzystwie harmonijkarza Tomasza Barcika i grającego na tarze Tomasza Szyszki. Jako Willie, Take Me Back wykonują tradycyjną amerykańską pieśń „Sugar Baby”.

Na płycie nie mogło zabraknąć Hard Times/ Piosenka „No More” z płyty „Trio” za każdym razem tak samo powala swoim pięknem i maestrią muzyczną, jednocześnie przypominając, że Łukasz Wiśniewski to jeden z najważniejszych polskich wokalistów, nie tylko sceny bluesowej.

Krążek wieńczy ponad jedenastominutowy zapis występu krakowskiego muzyka i radiowca Antoniego Krupy, oczywiście w studiu Radia Kraków. To bardzo osobista i pełna jazzowych nut wersja „Outside Help” B.B. Kinga. Bo w Krakowie publiczne radio jest bluesowi i jazzowi nad wyraz przyjazne. I tak być powinno.

Znakomicie się stało, że Krakowskie Klimaty Bluesowe ujrzały światło dzienne. Wspaniała oprawa graficzna, staranna wkładka i sam pomysł ukazują wydawcę jako znakomitego producenta szeroko pojętych wydawnictw muzycznych. Warto się od nich uczyć.