Nasz patronat

39. Jesień z Bluesem

Nasz patronat

Marek Gąsiorowski, Robert Trusiak – Niedokończony blues. Opowieść biograficzna o Ryszardzie Skibińskim

Moreland & Arbuckle by Gavin Peters

Jedyny w tym roku koncert amerykańskiego tria w Polsce tego lata zaplanowany został na 19 lipca 2016 roku. Moreland & Arbuckle zagrają w klubie Sztygarka w Chorzowie. Na Sląsku pojawią się w samym środku trasy po Europie Zachodniej.

Gitarzysta Aaron Moreland i harmonijkarz oraz wokalista Dustin Arbuckle już od ponad dekady eksplorują teren zwany „muzyką rdzennie amerykańską”. Zaczynali jako duet grający akustycznego bluesa; dziś tworzą trio o własnym, niepowtarzalnym stylu, określanym jako "roots rock". Powstał on z połączenia bluesowych korzeni z elementami rocka, country, i muzyki folk - oraz ogromnej dawki własnej inwencji twórczej. Od 2011 r. trzecim członkiem zespołu jest perkusista Kendall Newby.

Muzyczny styl zespołu determinuje przede wszystkim specyficzna technika gitarowa Aarona Morelanda, wypełniająca brzmieniowe pole w większości zespołów kreowane przez dwie osoby: gitarzystę wespół z basistą. Duża w tym zasługa jednego z używanych przez niego instrumentów: gitaro-basu zrobionego z... pudełka po cygarach. Moreland równie "gęste" brzmienie kreuje też na zwykłej gitarze, używając palców, a nie kostki. Bezsprzecznymi atutami brzmienia Moreland & Arbuckle są też głęboki, zapadający w pamięć i chwytający za serce głos Dustina Arbuckle'a i jego inspirowany Little Walterem styl gry na harmonijce oraz przebogaty, wręcz melodyjny styl gry perkusisty Kendalla Newby'ego.

Zespół ma na koncie siedem albumów. Najnowszy, “Promised Land or Bust” ukazał się 6 maja 2016 roku nakładem prestiżowej chicagowskiej wytwórni Alligator Records. To druga z rzędu płyta zespołu, która producencko nadzorował wywodzący się z indie-rockowego środowiska Matt Bayles (znany ze współpracy z zespołami takimi, jak Mastodon, the Sword, czy Isis). Płyta eksponuje muzyczną różnorodność zespołu – są na niej zarówno klasyczne bluesy, reprezentujące korzenie, z których trio z Kansas się wywodzi, jak i tchnące w płytę ducha nowoczesności, bardziej rockujące kawałki, pokazujące rozwój, jaki zespół przeszedł w trakcie swej działalności. Jak w wywiadzie dla Kwartalnika Twój Blues (wydanie nr 65 / Lato 2016) powiedział Aaron Moreland, “z jednej strony nadal gramy muzykę, która brzmi po staremu, wręcz tradycyjnie, a z drugiej strony unowocześniliśmy styl i brzmienie. Zespół musi się rozwijać, stagnacja zabija wszystko."

W swej recenzji (“Twój Blues” nr 65) zauważył to też Ryszard Gloger: “(…) Urok tej płyty tkwi w szczegółach, które odkrywamy dopiero po wielu odtworzeniach. Łatwo natomiast zauważyć jak bardzo podniósł się poziom i jakość prezentowanych kompozycji. Tu od razu trzeba wymienić utwór 'Mount Comfort' z pociągającą melodyką i refrenem zaśpiewanym w wielogłosie. Należy docenić jak bardzo trio różnicuje swoją muzykę i potrafi wyskoczyć z kolein ostrego rytmu i gitarowego riffu jako głównego budulca utworów. (…) Trio z Kansas, zachowując wszystkie atrybuty swojej muzyki, dodało wiele nowych elementów i dopieściło formę.”



Poprzedni album, „7 Cities” (Telarc), ukazał się w 2013 roku, prezentując 13 utworów, w tym 8 autorstwa sprawdzonego tandemu Aaron Moreland / Dustin Arbuckle, 4 kompozycje napisane dla zespołu przez przyjaciół oraz zaskakującą wersję jednego z przebojów lat 80. "7 Cities" jest koncept-albumem osnutym wokół mitu "Siedmiu miast ze złota", którego akcja miała się dziać wieki temu m.in. na terenach będących dziś stanem Kansas. Muzycznie jest to kontynuacja dobrze znanego fanom M&A stylu.

Moreland & Arbuckle koncertują zarówno na wielkich festiwalach, dzieląc scenę z artystami takimi, jak Buddy Guy czy Jonny Lang, jak i w intymnej scenerii małych klubów. Niezależnie od miejsca koncertu, w ciągu paru minut są w stanie rozpalić serca publiczności do czerwoności. Dotychczas zjeździli z koncertami całe Stany Zjednoczone, Irak i Afganistan (w ramach trasy „Bluzapalooza”, odwiedzającej… amerykańskie bazy wojskowe), oraz dużą część Europy. Regularnie występują w Polsce, dzięki czemu mają tu stale rosnące grono wiernych fanów. Zyskują też uznanie krytyków: dziennik USA Today wybrał "Just a Dream" płytą tygodnia; obydwa najnowsze albumy znalazły się w też zestawieniu magazynu "Billboard", zaś czytelnicy i dziennikarze kwartalnika "Twój Blues" wybrali formację "Zespołem Roku na świecie" w ankiecie Blues Top za rok 2013, 2014 i 2015!