Nasz patronat

39. Jesień z Bluesem

Nasz patronat

Marek Gąsiorowski, Robert Trusiak – Niedokończony blues. Opowieść biograficzna o Ryszardzie Skibińskim

Sześć strun i palce to podtytuł nadany jednej z części jakie wchodzą w skłąd wydawnictwa Antologia Polskiego Bluesa część 3. mamy już dokładny spis utworów, jakie trafiły na ten krążek.

Jako pierwszy archaiczne formy bluesa z Delty zaczął propagować nad Wisłą krakowski gitarzysta i harmonijkarz Paweł Ostafil. To za jego przyczyną na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku podczas klubowych występów – a później także na festiwalach – pojawiły się nagrania takich wykonawców, jak Eddie James ,,Son” House, Fred McDowell, Robert Johnson, czy Bukka White, a przytaczane ze znajomością tematu opowiastki i anegdoty przybliżały słuchaczom postacie starych mistrzów bluesa. W podobny sposób – opatrując występy pełnymi swady komentarzami – klasykę z pogranicza bluesa, country i folku popularyzował na swoich koncertach Jacek Skubikowski. Na bluesowych imprezach pojawiał się też kojarzony ze sceną countrową Marek Śnieć.

      W tym samym czasie od folk-bluesa rozpoczynała karierę Martyna Jakubowicz w akustycznym duecie z Januszem Krzycholikiem. Znacznie głębsze przywiązanie do bluesowych korzeni wykazała hołdująca konwencji wiejskiego bluesa Elżbieta Mielczarek. To właśnie jej intrygujący barwowo głos w oprawie akustycznych gitar Piotra Rucińskiego i Piotra Majewskiego oraz harmonijki Jana Kyksa Skrzeka przeniósł na polski grunt muzykę spod znaku Billie Holiday, Mamie Smith, Carmen McRae, Niny Simone.

      W połowie lat 80. – w okresie bluesowego boomu nad Wisłą, charakteryzującego się przede wszystkim graniem elektrycznym – największe przywiązanie do ,,czarnej” tradycji było dziełem zespołów Nocna Zmiana Bluesa i Street Blues. Nieco na uboczu głównego nurtu pieśni Roberta Johnsona, czy Big Billa Broonzy’ego przypominał m.in. śląski gitarzysta Łukasz Kobiela.

      Od lat czołowe miejsce na firmamencie rodzimych gitarzystów zafascynowanych najstarszą spuścizną bluesa zajmuje Romek Puchowski, mistrz fingerstyle (inaczej fingerpicking - technika gry pozwalająca na jednoczesne prowadzenie melodii, linii basu oraz podkładu akordowego), slide i gitar akustycznych. Lata studiowania gry Roberta Johnsona, Blind Willie Johnsona, ,,Mississippi” Johna Hurta uczyniły z niego nie tylko wyśmienitego, kompetentnego interpretatora archaicznych tematów, ale też błyskotliwego twórcę własnego repertuaru, w którym muzykę z Delty przenika absorbujący kolaż współczesnych gatunków i fascynacji. Jego solowe koncerty to wielobarwna mozaika muzyczna, na którą składają się archaiczne bluesy, transowe improwizacje i piosenki w języku polskim.

      W obrębie podobnej stylistyki od dwóch dekad porusza się Paweł Szymański, który gitarową technikę fingerpicking wzbogaca partiami harmonijki ustnej. Do ścisłej czołówki najbardziej profesjonalnych propagatorów tego stylu należy też Jacek Spruch, lider The Old Time Band, współpracownik Nocnej Zmiany Bluesa, który wraz z wirtuozem gitary slide Witkiem Jąkalskim współtworzył projekt G2, a także Piotr Slapa, twórca największego polskiego portalu gitarzystów akustycznych fingerstyle.pl.

      Slide (,,ślizganie się” po strunach za pomocą jakiegoś przedmiotu, dzisiaj najczęściej metalowej lub szklanej rurki, kiedyś np. szyjki od butelki, stąd także nazwa ,,bottleneck”) to technika stosowana często przez gitarzystów bluesowych dla wydobycia z instrumentu charakterystycznego brzmienia. Szczególnie osobliwy efekt dźwiękowy technika ta uzyskuje w przypadku gitar rezofonicznych (dobro), czego dowodzą choćby wspomniani już Romek Puchowski, Paweł Szymański i Jacek Spruch, ale także np. Bogdan Szweda (Schau-Pau Acoustic Blues), Błażej Pawlina w gitarowo-wokalnej parze z Gosią Werbińską, Marek Motyka, przypominający stare śląskie pieśni w korzennych aranżacjach rodem znad Mississippi, czy Tomek Kruk, który w duecie z wokalistą i harmonijkarzem Bartkiem Przytułą stał się jednym z większych objawień akustycznego bluesa ostatnich lat.

      O tym, że akustyczny gitarowy blues nie jest wyłącznie stuprocentową domeną panów świadczą dokonania Aleksandry Siemieniuk, cenionej w środowisku instrumentalistki, która zaczynała karierę w żeńskim duecie gitarowym Proud Mary. Dzisiaj Ola jest pożądaną sidemanką, a jej stylową grę na dobro podziwiać możemy m.in. na płytach Magdy Piskorczyk i Blue Sounds.

      A że umiłowanie do tego rodzaju gitarowych klimatów można przekazach w genach dowodzi Arek Korolik, znakomity interpretator akustycznego bluesa, który ostatnio powrócił do działalności koncertowej w rodzinnym duecie z synem Maćkiem.

      Odnotujmy też, że bogaty w bluesowe owoce boom lat 80. zrodził także eksportowy towar w postaci Jacka Zaitza, gitarzysty rodem z wielkopolskiego Kępna, który od kilkunastu lat znakomicie radzi sobie w środowisku londyńskiego bluesa – prowadząc własny zespół, a także liderując formacji pierwszej damy brytyjskiego bluesa, Dany Gillespie.

 

Sześć strun i palce - utwory:

1. BOGDAN SZWEDA

Cross Road Blues (R. Johnson) 2.35

Bogdan Szweda – gitara dobro, slide, śpiew

Nagranie z płyty ,,Midnight Walk” Bogdan Szweda & Easy Rider

(S-Tone Studio, 2008)

 

2. JACEK ZAITZ

Dead Flowers (J. Zaitz, A. Zaitz) 4.11

QuBee:

Kate Zaitz – śpiew

Jake Zaitz – gitara

Artie Zaitz – gitara

Johnny Henderson – instr. klawiszowe

Jeff Walker – gitara basowa

Evan Jenkins – perkusja

Nagranie z płyty ,,Stranger”

(Snakestone Records, 2008)

 

3. WITOLD JĄKALSKI

Kapitulacja (S. Wierzcholski / L. Sęk)   2.56

Sławek Wierzcholski – śpiew

Joanna Szczepańskaskrzypce

Marek Dąbrowskigitara

Witold Jąkalskigitara slide

Piotr Dąbrowskigitara basowa

Grzegorz Minicz – perkusja

gościnnie: Wojciech Kowalewski – instr. perkusyjne

Affabre Concinuichórki

Nagranie z płyty ,,Harmonijkowy as”

(Polskie Radio, 2006)

 

4. KAJETAN DROZD

I Have A Woman (K. Drozd / K. Drozd) 3.25

Kajetan Drozd Acoustic Trio:

Kajetan Drozd – gitara, śpiew

Piotr Rożankowski – kontrabas

Paweł Rozkrut – perkusja

Nagranie z koncertu w Klubie Old Timers Garage w Katowicach (październik 2010)

 

5. JACEK SPRUCH

When Daddy Played His Guitar (J. Spruch / S. Wierzcholski) 3.23 

G2 plus 2:

Jacek Spruch – gitara

Witold Jąkalski – gitara

Monika Oczadły – śpiew

Przemek Wyrwas – kontrabas

Robert Szymański – perkusja

Nagranie z płyty „Rainbow Bridge” (OKO, 2006)

 

6. JACEK HERZBERG

Gołębi szmer (J. Herzberg / K. Chrzan) 3.11

Green Grass:

Jacek Herzberg – gitara akustyczna
Gariusz Głowacz – gitara
Jarosław Ignaszak – pianino
Robert Robaszkiewicz – perkusja
Gościnnie: Wacław Węgrzyn – śpiew

Nagranie z płyty ,,Blues dla Majki”

(Agencja Artystyczna Green Grass, 2006)

 

7. MICHAŁ ,,LIMBOSKI” AUGUSTYNIAK

Hellhound On My Trail (R. Johnson) 3.52

Michał Augustyniak – śpiew, gitara

Nagranie z płyty ,,Farewell Devil” (2009)

 

8. PAWEŁ SZYMAŃSKI

Naprawdę Cię lubię (P. M. Szymański / P. M. Szymański) 3.12

Paweł Marcin Szymański – gitara akustyczna, śpiew

Nagranie z płyty ,,Uroda zdarzeń” (Flower Records, 2010)

 

9. PIOTR RUCIŃSKI

Delta (P. Ruciński, W. Baryło / M. Borkowska) 3.43

Piotr Ruciński i Kadabra:

Piotr Ruciński – gitara

Magda Borkowska – śpiew

Waldemar Baryło – gitara

Robert Rasz – perkusja

Kornal Jasiński – kontrabas

Zrealizowano w 2008 r. w studio ,,Na Okólniku” w Warszawie

 

10. ROMEK PUCHOWSKI

Canned Heat Blues (T. Johnson / T. Johnson) 4.43

Romek Puchowski – śpiew, gitara akustyczna

Zarejestrowano 1-2.02.2006 r. podczas nocnych sesji w Starej Kanarkarni w Tczewie

 

11. ALEKSANDRA SIEMIENIUK

Saturday Night Stroll (J. Davis, inspir. Catfish Keith) 5.16

Proud Mary:

Aleksandra Siemieniuk – gitara rezofoniczna

Karolina Koriat – śpiew

Nagrano 6-27.09.2001 r. w Studio Radia PiK w Bydgoszczy

 

12. AREK KOROLIK

New Age Women Blues (R. Bookbinder) 2.55

Arek Korolik – śpiew, gitara akustyczna

Nagrano w czerwcu 2006 w domowym studiu w Bystrzycy

 

13. MAREK MOTYKA

PATRYK FILIPOWICZ

Fajne życie miołeś (M. Motyka / M. Motyka) 3.01

Marek Makaron Trio:

Marek ,,Makaron” Motyka – gitara dobro, śpiew

Patryk Filipowicz – gitara akustyczna

Adam Jawień – harmonijka

Nagranie z płyty ,,Makaron po Śląsku” (Salon Twórczy, 2008)

14. MAREK DĄBROWSKI

Piosenka bardzo optymistyczna (Wierzcholski / Wierzcholski) 2.58

Sławek Wierzcholski – śpiew, harmonijka

Marek ,,Maras” Dąbrowski – gitara akustyczna

Piotr Dąbrowski – akustyczna gitara basowa

Wojciech Morawski – perkusja

Piotr Iwicki – instr. perkusyjne

Nagranie z płyty „Co tylko chcesz” (MTJ, 1996)

 

15. TOMASZ KRUK

Prayer (T. Kruk / T. Kruk) 3.56

Bartosz Przytuła – śpiew

Tomasz Kruk – gitara dobro

Nagranie z płyty ,,Przytuła & Kruk”

(Flower Records, 2011)

 

16. BŁAŻEJ PAWLINA

Hold On To The Wind (B. Pawlina / M. Werbińska) 3.23

Werbińska & Pawlina:

Małgorzata Werbińska – śpiew

Błażej Pawlina – gitara dobro

Nagrano w 2010 roku w studiu NPP Wołomin Krzysztofa Maszoty

 

17. PIOTR SŁAPA

Broken Wing (P. Słapa) 3.13

Piotr Słapa – gitara akustyczna

Nagranie z płyty ,,Broken Wing” (Piotr Słapa, 2010)

 

18. MACIEJ MALCZYSZYN

Git Me Some (E. Thomas, H. Andersen) 5.00

Terraplane:

Ida Zalewska – śpiew

Maciej Malczyszyn – gitara

Bartosz Łęczycki – harmonijka

Nagrano 24.03.2007 r. w DBX Studio w Warszawie

19. MIROSŁAW STANISŁAWOWICZ

See See Rider (trad.) 3.00

Mirosław ,,Miras” Stanisławowicz – gitara akustyczna, śpiew

Nagranie z płyty ,,All About The Blues”

(Blues Club Gdynia, 2009)

 

20. MIREK RZEPA

Bad Romance (M. Rzepa / A. Łapka) 2.43

Łapka Rzepa Głuch:

Agnieszka Łapka – śpiew

Mirek Rzepa – gitary

Krzysztof Głuch – instr. klawiszowe

Nagranie z płyty ,,Januaries” (MAQ Records, 2010)

 

21. LESZEK WINDER

Blues okularnika (L. Winder) 2.27

Leszek Winder – gitara akustyczna

Nagranie z płyty ,,Blues Forever”

(LP Polskie Nagrania 1985; CD Metal Mind Productions 2004)

 

Bonusy:

 

22. JACEK SKUBIKOWSKI

Folsom Prison Blues (J. Cash) 2.03

Jacek Skubikowski – gitara, śpiew

Nagranie z VII ,,Jazzu w Kocyndrze’ 83” w Chorzowie

 

23. PAWEŁ OSTAFIL

Someday Baby (Mississippi Fred McDowell) 3.21

Paweł Ostafil – gitara, harmonijka, śpiew

Nagranie z ,,Jesieni z Bluesem’ 82” w Białymstoku